Skyllberg
Elnät AB

Skyllbergs Bruk började bygga kraftledningar för drygt hundra år sedan. Först elektrifierades industrin och därefter den kringliggande landsbygden, företrädesvis på mark som bruket ägde. Idag omfattar elnätet ett område mellan Kårberg i väster och Närkesberg i öster, respektive Skogaholm i norr och Mariedamm i söder. Ungefär 1400 nätkunder är anslutna till elnätet, som ägs och drivs av brukets dotterbolag Skyllberg Elnät AB.

Nätet består av 175 kilometer högspännings- och 200 kilometer lågspänningsledningar samt cirka 170 transformatorstationer. Skyllberg Elnät AB driver och förnyar elnätet. Moderbolaget Skyllbergs Bruks AB äger även fyra egna mindre vattenkraftverk: två i Skogaholm och två i Skyllberg.

Skyllbergs elnät är till karaktären ett landsbygdsnät, utan tätorter. Det innebär att det är många meter ledning per abonnent. Elledningarna går genom skogsmark, över sjöar, åkermark, kärr och under järnväg. En viss andel är kabel, men största andelen är luftledningar.

Ansvariga

Brukets distributionselektriker är Jonas Winqvist, driftledare och elansvarig, samt Joakim Klingberg, David Hildor, Gustav Salomonsson och Samuel Nagel. Teknikchef med ansvar för projektering är Ulf Andsenius. Vd för Skyllberg Elnät AB är Maria Gunnarsson.

Ansvariga för elen i Skyllberg

Från vänster: Joakim Klingberg, Gustav Salomonsson, David Hildor och Jonas Winqvist.

Eldistribution

Mina sidor

Se dina fakturor, anmäl ny adress, m.m. Logga in med Bank-id.

Elstolpe i Skyllberg

Frågor / Felanmälan

Börja med att kontrollera din elmätare och se efter om grannarna har ström.

Felanmälan på elkraftnätet görs under kontorstid på telefon 0583-403 00. Efter kontorstid på jourtelefon 0583-400 17. Jourhavande elektriker lyssnar av ditt meddelande. Glöm inte berätta var du bor!


Om du har frågor angående elräkning, elförbrukning med mera,
kontakta Karin Skålberg eller Thomas Pehrson på brukskontoret i Skyllberg.


Se även
Allmänna avtalsvillkor längst ner på denna sida.


SMS vid strömavbrott

Via sms-avisering kan du få information om planerade och akuta strömavbrott direkt i din mobil. Lägg in ditt mobilnummer på "Mina sidor".


Vi är anslutna till tjänsten www.foranmalan.nu

Denna tjänst används när t.ex. en elinstallatör ska göra en föranmälan
om en ny anläggning.
www.foranmalan.nu

Uppdatering 13 maj 2024

Prishöjning från 1 juni 2024.

För att vi ska kunna ge en trygg och säker tillgång till el idag och i framtiden arbetar vi ständigt med att bygga ut och modernisera elnätet. Anpassningen till den gröna energiomställningen kombinerat med nya användarmönster förändrar kraftsystemet. Lagstiftningen ställer nya krav som förändrar förutsättningarna. 


Allt detta medför stora utmaningar som påverkar hela elbranschen. På grund av investeringarna som har gjorts och kommer att göras, kostnadsutvecklingen av materiel och tjänster samt ökade abonnemangsavgifter från överliggande nätägare (Vattenfall) kommer vi därför att höja abonnemangsavgiften för samtliga kunder på elnätet den 1 juni 2024. Elnätsavgifterna höjs då med ca 8 %.

Kundservice

Om du har synpunkter på din elräkning eller på hur vi sköter dina elfrågor ber vi dig kontakta Karin Skålberg, Thomas Pehrson eller Maria Gunnarsson, vd för Skyllberg Elnät AB. Telefon till Skyllbergs Bruks växel: 0583-403 00


Externa rådgivare och myndigheter
Om du vill ta din fråga vidare till en extern part finns det ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.


Rådgivning
Konsumenternas energimarknadsbyrå
 är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar, ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Det går också bra att vända sig till kommunens konsumentvägledare.


Omprövning
Energimarknadsinspektionen (EI)
 är en tillsynsmyndighet som ser till att elmarknaden fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och elnätens leveranskvalitet. Hit kan du vända dig om vill pröva en anslutningsavgifts rimlighet eller bara framföra dina synpunkter över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme. Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) kan du vända dig till om du inte är nöjd med ett beslut från oss. Det är en statlig myndighet som kostnadsfritt gör en opartisk prövning av konsumenttvister.


Dina rättigheter som konsument
Ellagen innehåller ett särskilt kapitel som är viktigt för dig som konsument. Via länken nedan kan du informera dig om dina rättigheter!


Konsumentens rättigheter hittar du i 11 kapitlet i ellagen. Läs Ellagen (Finns på Sveriges riksdags hemsida under ”Dokument och lagar”.)

Allmänna avtalsvillkor

De viktigaste bestämmelserna i konsumentsammanhang, vid sidan om Ellagen, återfinns i de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K (rev2) och NÄT 2012 K (rev) som gäller från och med 1 januari 2019. Villkoren är utarbetade av branschorganisationen Svensk Energi efter överenskommelse med Konsumentverket och gäller tills vidare.


Bestämmelserna i avtalsvillkoren handlar bland annat om elnätsanslutning, avläsning av elmätaren, ersättning vid elavbrott, betalningsskyldighet och otillåtna efterkrav, förfallodagar och tidsfrister, ångerrätt, krav på säkerhet eller förskottsbetalning, avtalsbrott och avstängning samt vägledning och tvistlösning. Vissa bestämmelser avser bara nät, andra bara elhandel men de flesta bestämmelserna återfinns med vissa avvikelser i avtalsvillkoren för både nät och el.


Avtalsvillkor Elnät
NÄT 2012 K (rev 2)

NÄT 2012 N (rev)


Särskilda villkor näringsidkare (rev)
Särskilda villkor konsument (rev 2)

Share by: